Meniny oslavuje - Dnes: Alojza Zajtra: Kvetoslava
A+ R A-

Z cesty do terénu
Vaša cesta do terénu by sa mala začať krátkou prehliadkou vozidla a polohy sedadla:
Pneumatiky: dostatočná hrúbka behúňa je rovnako dôležitá ako správny tlak v pneumatikách. Pri kontrole pneumatík si všímajte ich poškodenie a odstráňte cudzie objekty (kamienky a pod.) z behúňa.
Tlak: správna hodnota tlaku je uvedená na dvierkach otvoru palivovej nádrže, prípadne na niektorých dverách.
Disky: poškodené disky nie sú na jazdu v teréne vhodné, treba ich vymeniť.
Súprava náradia: bežné náradie majte vždy po ruke, okrem toho sa zíde zosilnené ťahacie lano, prípadne gurtňa a skladací rýľ.
Poloha sedadla: na jazdu v teréne by malo byť operadlo sedadla sklopené iba trochu, aby ste sa mohli opierať celou dĺžkou chrbta. Výška sedadla je správna, ak máte dobrý výhľad na terén pred automobilom. Počas jazdy by mali byť ramená mierne ohnuté. Noha by mala v miernom ohybe dopadať na spojku/brzdu celým chodidlom, nie iba končekmi prstov.

Na strmom svahu:
DRŽTE PRIAMY SMER !
Na kopcoch, svahoch a valoch platí dôležitá zásada: vyhýbajte sa šikmým polohám. Nepokúšajte sa vystúpiť na svah diagonálne, ale priamo, v smere sklonu svahu. Kolesá by mali byť v priamej polohe. Na klzkom povrchu hrozí, že pneumatiky neudržia stopu a vozidlo sa zošmykne. Pri strate bočného vedenia vozidlo stratí i trakčnú schopnosť. Ak vás prekážky, napríklad kamene alebo pne, nútia jazdiť šikmo a vozidlo sa začne nakláňať, ihneď sa snažte presunúť do priamej polohy. Ak je sklon príliš veľký, nesnažte sa vozidlo otočiť – hrozí nebez-pečenstvo prevrátenia! Radšej cúvajte pomaly späť, opäť v smere sklonu svahu.

Na násype:
SPRÁVNE SA PRIBLÍŽTE!
Extrémne horské prejazdy, príkre sklony a strmé svahy sú obľúbenými testovacími skúškami pre terénne vozidlá. Pre každé off-road vozidlo však existujú určité limity dané výškou, dĺžkou, rázvorom náprav, prevismi karosérie a svetlou výškou vozidla. Dôležitý je aj nájazdový uhol. Obmedzuje možnosti stúpania a zostupovania, najmä na strmých svahoch.

Na kopci:
NEPREŠMYKUJTE KOLESÁ!
Pre dosiahnutie vrcholu kopca platí zásada: nechajte kolesá odvaľovať! Akcelerácia musí byť postupná, citlivá. Musíte cítiť, že kolesá majú trakciu, tá sa stratí, ak sa začnú pretáčať. Vozidlo sa potom môže zošmyknúť z kopca bokom. Pri rozjazde by ste mali byť rýchly, ale nie príliš. Ak sa vám nedarí, umiestnite dosky, konáre alebo kamene pred a za kolesá a pomaly skúste vozidlo „rozhojdať“.

Približovanie k vrcholu:
VYHNITE SA KONTAKTU SO ZEMOU!
Po vystúpení na svah vás čaká ďalší nebezpečný bod – vrchol. Aby ste predišli tomu, že vozidlo naraz zrýchli, jemne uvoľnite plynový pedál tesne pred dosiahnutím vrcholu. Nepreraďujte! Zabráni to vozidlu preskočiť cez vrchol a stratiť kontakt so zemou. Terénne vozidlá sa často dotýkajú zeme na konci extrémnych stúpaní a v strede vozidla sa „usadia“. Ak tomu chcete predísť, musíte si podrobne prezrieť terén a zvážiť, čo vaše auto zvládne.

Dolu kopcom:
DRŽTE SA V LÍNII!
Pri jazde z kopca platia rovnaké pravidlá ako pri jazde nahor. Nezostupujte zo svahu diagonálne, ale priamo, v smere sklonu svahu. Kolesá by mali byť v priamej polohe. Jazdite pomaly. Pri šikmom zjazde hrozí nebezpečenstvo, že sa vozidlo zošmykne do boku. Veľmi dôležité: brzdite až vtedy, keď je vozidlo v smere sklonu svahu!

Vo vyjazdenej koľaji:
PASCE OFF-ROADU
Na mnohých úsekoch off-road a štrkovitých cestách sa hľadanie stopy zdá ako detská hra. Sledujte iba stopu zanechanú inými vozidlami a Vaša jazda bude bezpečná. Inými slovami: jazdite ako na koľajniciach. Ale buďte opatrní: kolesá sa často „vnoria“ do zdanlivo plytkých koľají, ktoré sa ukážu ako pasce. Čo ľahko zvládnu traktory, vozidlá Unimog alebo nákladné automobily, naopak, môže byť veľkou prekážkou pre menšie offroadové vozidlá. Ak je pokrytie terénu príliš vysoké alebo ak sú vyjazdené koľaje príliš hlboké, spodná časť vozidla narazí na zem a kolesá sa budú točiť vo vzduchu. Ak sa chcete vyhnúť takejto pasci, zistite si svetlú výšku svojho vozidla. Je dôležitejšie vyhnúť sa hlbokým koľajam už na začiatku a snažiť sa jazdiť s jedným kolesom na normálnom teréne, ak to cesta dovoľuje.

Zdolávanie prekážok:
NEBEZPEČENSTVO MEDZI KOLESAMI
Na kamenistom alebo ploskom teréne sa môže hľadanie stopy po vozidle zdať ťažké. Keď sa stopy a cesty skončia, je niekedy nutné prekonať väčšie prekážky: kamene, pne a kmene stromov alebo extrémne nerovný terén, ktorý môže zablokovať vaše vozidlo. V týchto situáciách by mal vodič rozmýšľať, čo vozidlo dokáže zniesť medzi kolesami. Prekážky môžu zanechať stopy na spodnej časti vozidla alebo nápravách, čo si neskôr môže vyžiadať nákladné opravy. Preto experti na jazdu offroad radia jazdiť veľmi pomaly cez veľké kamene alebo pne stromov – mali by ste ich prechádzať jedným predným kolesom a podobne zadným. Absolútnu opatrnosť si vyžadujú kopce, pretože tam vozidlo môže v šikmej polohe ľahko skĺznuť vzad.

Piesok:
ZRADNÝ POVRCH
Voľný piesok je špeciálne zradným povrchom pre jazdu v teréne. Zatiaľ čo všetky ostatné situácie v teréne si vyžadujú pomalú jazdu, v piesočnatých oblastiach je niekedy lepšie viac šliapnuť na plyn. Rýchlejšou jazdou môžete lepšie prekonať vyšší odpor povrchu a znížite riziko zapadnutia. Opäť sa potvrdzuje slogan vodičov offroad: „Nechajte kolesá točiť sa“. Tiež by ste mali hľadať stopy po iných vozidlách opatrnejšie v piesočnatých oblastiach. Stopy sú bezpečnou cestou, v prípade že nie sú veľmi hlboké a je dostatočná svetlá výška. Ak chcete predísť limitovaniu krútiaceho momentu motora, je potrebné dočasne vypnúť ESP (Elektronický stabilizačný program) počas prejazdu pieskom.

Pred vjazdom do vody:
JAZDITE ZVOĽNA A POMALY
Vypnite svetlomety. Voda má skoro magickú príťažlivosť pre niektorých vodičov off-road. Podľa nich je najlepším testom na off-road ponorenie vozidla do vody. Na druhej strane sa často tieto vozidlá vo vode „zaseknú“ kvôli chybám vodiča pred a počas prejazdu. Vo všeobecnosti platí, že do vody by ste nemali vojsť slepo, ale najprv skontrolovať jej hĺbku. Musíte teda vyjsť z vozidla a vyskúšať ju. Brodenie do výšky 500 mm by mala zvládnuť väččina offroadových vozidiel. V každom prípade sa uistite o schopnostiach vašeho vozidla pre brodenie. Začnite vjazd krokom a po plochom povrchu. Nikdy nevojdite do vody rýchlo, pretože vlna vody môže poškodiť motor a okolité časti. Hľadanie záchrany na násype, aby ste sa vyhli priamemu prejazdu vodou, môže byť riskantné. Práve to môže spôsobiť pošmyknutie vozidla nabok – a pristátie vo vode.

Vo vode:
ZÁKAZ ZASTAVOVAŤ!
Auto nie je loď. Motor potrebuje dýchať a jeho hlavné časti pod vodou nefungujú. Preto je potrebné vedieť vopred hĺbku vody a brodivosť auta pri prejazde vodou. Štýl jazdy by ste tiež mali prispôsobiť neobvyklému terénu. Vo všeobecnosti by ste vodou mali prechádzať pomaly konštantnou rýchlosťou. Nepreraďujte a nezastavujte. Vysoký odpor vody a špongiovitý povrch dna vám môžu skomplikujú pohýnanie. V prípade problémov nikdy nevypínajte motor! Po prejazde vodou je potrebné, aby ste auto skontrolovali: odstráňte bahno z pneumatík a náprav, brzdy osušte niekoľkými krátkymi prebrzdeniami.

Related Events
Žádné události

Partneri

Nasledujúce podujatia

Prihlásenie (pre členov)

Online