Meniny oslavuje - Dnes: Tichomír Zajtra: Filip
A+ R A-

Čo musí vaše auto zvládnuť?

1. Trakcia
Trakcia je najdôležitejšie kritérium pre off-road. Je to schopnosť vozidla preniesť krútiaci moment motora na pohyb vozidla. Prvky, ktoré prispievajú k lepšej trakcii, sú rozvody, nápravy (diferenciály), súčasti ESP a pneumatiky.

Na dosiahnutie čo najlepšej trakcie vplývajú nasledovné kritériá:

  • Čo najviac krútiaceho momentu

  • Čo najviac hnaných kolies

  • Schopnosť znásobiť krútiaci moment

  • Schopnosť preniesť krútiaci moment na kolesá

  • Udržanie kolies v kontakte s povrchom


Jednoducho, čím väčšou trakciou vozidlo disponuje, tým sú jeho off-roadové vlastnosti lepšie.
Trakciu zvyšuje:

  • Počet hnaných kolies

  • Prenos krútiaceho momentu

  • Rozvodová skriňa zabezpečujúca oboje uvedené


Nastavenie ABS pre off-Road:

  • Nastavenie ABS pre off-road zvyšuje trakciu pri brzdení

  • Zlepšená brzdná trakcia na mäkkom a nestabilnom povrchu

  • Offorad ABS sa spravidla aktivuje zaradením redukovaného prevodu


Pneumatiky:

  • Trakciu zvyšuje agresívnejší dezén pneumatiky

  • Trakcia sa dá zvýšiť znížením tlaku v pneumatikách na mäkkých povrchoch (napríklad na piesku)


Asistent rozjazdu do kopca – Hill Start Assist (HSA):

  • Pracuje automaticky

  • Dáva vodičovi čas, aby stúpil na plynový pedál v prudkom kopci – plynulé pohýbanie

  • Tento systém udržuje činné brzdy 2 sekundy po pustení brzdového pedála


Pre aktiváciu HSA musia byť splnené tieto podmienky:

  • Vozidlo musí stáť v kopci prudšom ako 7 %

  • Musí byť zaradený prevodový stupeň pre jazdu dopredu / dozadu


Kontrola zjazdu z kopca – Hill Descent Control (HDC):

  • Poskytuje pomoc pri zjazde z kopca a udržuje vozidlo pod kontrolou
  • Selektívne pribrzďuje každé koleso individuálne pre dosiahnutie maximálnej kontroly nad vozidlom na nestabilných povrchoch
  • Pracuje iba pri zaradenej redukcii a rýchlosť brzdeného vozidla sa mení podľa zaradeného redukovaného prevodu


2. Manévrovacia schopnosť
Manévrovaciu schopnosť vozidla určujú predovšetkým tieto prvky:

  • rázvor náprav

  • rozchod kolies

  • pohotovostná hmotnosť vozidla

  • polomer otáčania


3. Kríženie náprav
Kríženie je schopnosť, ktorá umožňuje vozidlám „kopírovať“ a zvládnuť najextrémnejší terén. Umožňuje vozidlu zachovávať kontakt s povrchom aj pri prechodoch hrboľatých úsekov a hlbokých výmoľov. Hlavnými prvkami určujúcimi kríženie vozidla sú predné a zadné odpruženie, zavesenie kolies, možnosť odpojenia predného stabilizátora a pod.

4. Svetlá výška
Svetlá výška vozidla je vzdialenosť medzi zemou a najnižšou časťou podvozku. Väčšina SUV má svetlú výšku okolo 20 cm, offoadové vozidlá sú „postavené“ o niečo vyššie v rozpätí od 25-30 cm. Štandardná svetlá výška sa dá samozrejme zvýšiť úpravou podvozku, tlmičmi, kolesami.
Svetlú výšku ovplyvňuje aj veľkosť pneumatík. Čím majú pneumatiky väčší priemer, tým je väčšia svetlá výška.

5. Brodenie
Kvôli zabráneniu vniknutiu vody sú najdôležitejšie súčasti motora umiestnené v jeho hornej časti. Ide najmä o nasávanie, alternátor a karburátor. Pre brodenie offroadových vozidiel je bežná hodnota 450 mm a viac.

Related Events
Žádné události

Partneri

Nasledujúce podujatia

Prihlásenie (pre členov)

Online